OPTIMITZACIÓ DE LA DISTRIBUCIÓ HORECA EN CARRERS PACIFICATS

La Distribució Urbana de Mercaderies (DUM, d’ara endavant) és una activitat bàsica per al funcionament de la vida i l’economia urbanes, que es relaciona directament amb l’activitat comercial de la ciutat i la competitivitat econòmica de Barcelona.

Tot i ser una activitat imprescindible, l’operativa de la DUM genera externalitats que poden provocar friccions amb la resta d’activitats presents a la ciutat, sobretot pel que fa a l’ocupació de l’espai públic, però també en altres aspectes com la contaminació (tant acústica com ambiental) o la sinistralitat.

La diagnosi realitzada sobre la DUM a la ciutat de Barcelona estima que la DUM contribueix en un 17% a la mobilitat a la ciutat. Aquesta mobilitat es tradueix en externalitats en forma d’emissions de gasos contaminants (31% PMO10 i 34% NOx), ocupació de l’espai públic, soroll, indisciplina d’estacionament i sinistres de trànsit.

En paral·lel, la ciutat treballa per disposar d’espais de passeig i estada més amables per a la ciutadania, així com per la pacificació progressiva d’espais. Molts establiments vinculats a hotels, restauració i usuaris de càterings (d’ara endavant, HORECA) estan localitzats en aquests espais i la pacificació del trànsit propicia noves implantacions.

Cerquem una nova manera d’organitzar el flux de mercaderies en aquests espais que en minimitzi les externalitats. L’objectiu és trobar una manera de fer la distribució que impliqui reduir el trànsit i la ocupació de l’espai públic lligat a la distribució de mercaderies, agrupant les mercaderies i fomentant la col·laboració entre empreses i distribuïdores per assolir els objectius plantejats.

En el marc del Barcelona Innova Lab Mobility, l’Ajuntament de Barcelona, amb la Fundació Mobile World Capital i mitjançant el saló Tomorrow Mobility World Congress, impulsen un repte perquè empreses, empreses emergents, universitats i centres d’innovació presentin solucions amb l’objectiu d’optimitzar la distribució urbana de mercaderies del sector HORECA en carrers pacificats a la ciutat de Barcelona.

QUÈ BUSQUEM?

Aquesta convocatòria cerca les millors propostes de solució per al repte urbà d’optimitzar la distribució HORECA en carrers pacificats a la ciutat de Barcelona.

Els projectes han de caracteritzar-se per:

  • Component innovador i diferencial
  • Alt impacte
  • Executables a curt termini
  • Replicables i escalables

Ús de metodologies i recursos innovadors pel que fa al planejament i l’execució.

Demostrable, de retorn quantificable i perdurable en el temps.

Durada màxima de divuit mesos entre implementació i monitoratge.

Potencial d’implantar-se en el futur adaptant-se al context.

S’estableixen quatre àmbits on de forma individual o integral han d’implementar-se les propostes:

  1. Organització de la distribució de les mercaderies
  2. Mutualització de les entregues
  3. Horaris d’entrega
  4. Canvi modal

A QUI S’ADREÇA?

Es conviden els col·lectius següents a participar-hi, de manera individual o consorciada:

  • Microempreses i petites empreses
  • Empreses emergents
  • Cooperatives
  • Centres de recerca i innovació
  • Universitats
  • Fundacions
  • Consorcis temporals de persones jurídiques

PER QUÈ PARTICIPAR-HI? QUÈ OFERIM?

  • Import total de l’ajut: 100.000 €
  • Ajut de fins al 80% de la despesa elegible dels projectes
  • Testatge d’una solució innovadora en un entorn real a la ciutat de Barcelona
  • Comunicació i visibilització de les solucions guanyadores
  • Difusió i connexió amb l’ecosistema innovador

DATES CLAU

1/4/2025

Trobada tècnica amb l’ecosistema innovador

Segon trimestre 2025

Llançament del repte

ACTES I JORNADES

Bithabitat TROBADA TÈCNICA

1 d’abril, de 11.30 a 13.00 hores a Ca l’Alier (carrer de Pere IV, 362).

 

Inscripció a través del correu inn_urb@bithabitat.barcelona, tot indicant a l’assumpte “Repte DUM HORECA. Assistència jornada tècnica”.

Programa de la jornada:

  • Estratègia de mobilitat de la ciutat de Barcelona i Barcelona Innova Lab Mobility.
  • Reptes urbans: metodologia, funcionament i experiències.
  • Presentació del repte urbà: Optimització de la distribució urbana de mercaderies HORECA en carrers pacificats de la ciutat de Barcelona
  • Píndola inspiracional
  • Co-disseny de requisits i criteris de la convocatòria
  • Aperitiu – networking per a la generació de potencials consorcis