I si… les dades deixen de ser meves? Ara és més urgent que mai parlar de drets digitals i sobirania tecnològica.
Ponents: Núria Oliver, investigadora i científica de dades, i Jordi Pérez, periodista especialitzat en tecnologia de El País
Reflexió sobre el paper i els riscos de la tecnologia davant la privadesa, i si actua com una eina aliada o invasora. Es debat sobre el fet que la tecnologia forma part de la solució, però no és la solució en si mateixa. Entendre aquest concepte permet pensar solucions que respectin el nivell de privadesa sabent quin és el risc i com cal gestionar-lo. Perquè la tecnologia sigui d’utilitat en situacions com les que estem vivint, és imprescindible trencar la bretxa digital i oferir confiança a la ciutadania pel que fa a l’ús que es farà de les vostres dades.
I si… la meva vida virtual no em connecta? Com la interacció digital des de la intimitat forçada ha canviat la nostra relació amb les emocions, les persones i nosaltres mateixos.
Ponents: Liliana Arroyo, doctora en Sociologia i investigadora en innovació digital i impacte social a ESADE, i Marta Peirano, periodista especialitzada en tecnologies de vigilància i manipulació massiva.
Debat sobre la consciència col·lectiva de l’ús de les dades, la necessitat de neutralitat a la xarxa, la tecnologia i la infraestructura de dades com a béns comuns, l’ètica dels algorismes i la generació de noves percepcions de proximitat. Reflexió sobre la intimitat forçada i la interacció digital com a únic recurs per poder continuar amb les relacions personals i laborals davant de l’actual situació de crisi sanitària. Es destaca també l’oportunitat que ofereix aquesta situació per poder entendre el funcionament de les plataformes i les aplicacions digitals i com gestionen les nostres dades.
I si… educar també és innovar? Com la tecnologia té un paper clau en el futur de l’educació i les lliçons no apreses.
Ponents: Xavier Bonal, catedràtic de Sociologia a la UAB, i Evaristo Pérez, docent especialitzat en l’ús de les TIC a l’educació.
Exposició sobre les dificultats de la comunitat educativa per fer front a l’educació en línia i com la bretxa digital, unida a la social i l’econòmica, ha contribuït a augmentar les desigualtats. Això comporta la necessitat d’assegurar la connectivitat i de pensar en altres maneres més actives d’accés al coneixement. S’explica el concepte d’higiene digital, que té a veure amb el debat sobre establir horaris en l’ús de dispositius digitals, l’atracció per les màquines i la sobrecàrrega de continguts. Per acabar, es parla de com la situació actual demostra que l’acompanyament presencial de professorat i alumnat és essencial per a l’aprenentatge, encara que aquesta situació també fa aflorar els beneficis de l’aprenentatge no formal, com ara la creativitat o la responsabilitat personal davant l’estudi.
I si… la normalitat era el problema? Com l’excepcionalitat ha posat de manifest que la transformació digital és necessària.
Ponents: Mar Galtés, periodista i autora del llibre Barcelona Startup, la història de l’ecosistema digital de Barcelona; i Genís Roca, expert internacional en l’àmbit de la transformació digital i de la societat de la informació.
Reflexió sobre com la pandèmia repercutirà al món laboral i el paper de la tecnologia en aquest nou paradigma. Es parla de la necessitat de revisar l’estat de les indústries i aprofitar l’oportunitat de construir aquests nous escenaris. La gravetat de la situació ha possibilitat que la transformació digital hagi arribat a sectors que no l’haurien aplicat mai i que, per tant, n’han començat a conèixer el funcionament i les virtuts. També es parla sobre si la crisi accelerarà la robotització del treball humà, un debat que analitza els aspectes positius, com ara la facilitació de la reindustrialització, i negatius, com la tensió i el desequilibri entre l’automatització i els drets i llibertats dels ciutadans i ciutadanes. Es conclou amb la necessitat d’aprofitar el moment per reinventar-nos com a professionals i per reciclar i obrir el mercat laboral a noves expectatives.