Aquesta convocatòria cerca les millors propostes de solució al repte urbà “reducció de la sinistralitat relacionada amb les motocicletes” augmentant la seguretat viària a la ciutat tant pels/les motociclistes, com per la resta de persones que circulen per la ciutat sigui a peu o en altres vehicles.
REDUCCIÓ DE LA SINISTRALITAT RELACIONADA AMB LES MOTOCICLETES
Barcelona és una de les ciutats europees amb més presència de motos i ciclomotors als carrers, pel fet que es tracta d’un vehicle urbà de gran flexibilitat d’ús en els trajectes curts i de distància mitjana habituals a Barcelona. Representen el 33,3% del parc mòbil de Barcelona. Concretament, les motocicletes representen un 27,2% i els ciclomotors un 6,1%.
Definida com a mitjà de transport de poc volum i alta ocupació, presenta múltiples avantatges a l’hora de moure’s per la ciutat, com la seva flexibilitat d’ús, el seu baix consum i el poc espai que ocupa en la via pública, tant en circulació com estacionada. Per contra, l’índex d’accidentalitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que s’ha convertit en un dels majors reptes de Barcelona en matèria de seguretat viària.
El 2022 es van registrar 23 víctimes mortals en accidents de trànsit a Barcelona, dels quals 16 eren motoristes, la qual cosa suposa el 70% de la sinistralitat. Així mateix, el col·lectiu dels motoristes va representar el 86,3% dels conductors ferits greus, segons el Balanç de sinistralitat viària del primer semestre del 2022 de l’Ajuntament de Barcelona.
Reconeixent la urgència d’aquesta problemàtica i amb l’objectiu i necessitat d’abordar la reducció de la sinistralitat dels motoristes de manera innovadora i efectiva, s’ha llançat el repte urbà de “reducció de la sinistralitat relacionada amb les motocicletes”.
L’Ajuntament de Barcelona, a través de la col·laboració del Comissionat de l’Agenda 2030 i de BIT Habitat i Fira de Barcelona, a través del saló Tomorrow.Mobility World Congress, impulsen un repte perquè empreses, startups, universitats i centres d’innovació presentin solucions que tinguin per objectiu reduir la sinistralitat relacionada amb les motocicletes.
QUÈ BUSQUEM?
Es busquen solucions:
- Component innovador i diferencial: que utilitzin metodologies i recursos innovadors pel que fa al planejament i l’execució.
- Alt impacte: Amb impacte demostrable i retorn quantificable i perdurables en el temps.
- Executables a curt termini: Durada màxima de 18 mesos entre implementació i monitoratge.
TIPOLOGIA D’ACTUACIÓ
Les solucions poden ser orientades a resoldre aquesta problemàtica des d’una o ambdues de les següents perspectives:
- Acció conductual
- Innovació Tecnològica
La solució conductual ha de tenir el format necessari per aconseguir els objectius i aplicar-se, si s’escau a la infraestructura pública.
La solució ha de ser capaç d’intervenir sobre el comportament les persones que fan ús de les motos, per tal d’influenciar la seva conducta. Aquesta lògica està inspirada a la “teoria del nudges” que busca modificar l’arquitectura de les decisions individuals, intentant canviar el comportament de les persones. En aquest context, cal intervenir en la conducció dels/les motociclistes per tal de limitar el comportament incívic o perillós a la carretera, i/o des d’incentivar l’ús de la moto per trajectes que es poden substituir pel transport públic, la bici, o a peu.
La solució d’innovació tecnològica ha de tenir un destacat component tecnològic, component que es podrà aplicar a l’espai (infraestructura pública), al vehicle (la motocicleta), o a les persones (al /a la motorista), o a la combinació d’aquestes. Per tecnologia entenem la suma de tècniques, habilitats, mètodes, materials i processos utilitzats en la producció de béns o serveis. En aquest sentit, la solució, o el conjunt de solucions, poden ser de caràcter digital, però no necessàriament.
La solució, en la fase de pilot, s’ha d’ajustar a la regulació vigent.
A QUI S’ADREÇA?
Es convida a participar, de manera individual o consorciada, els col·lectius següents:
- Microempreses i petites empreses
- Empreses emergents
- Cooperatives
- Centres d’investigació i innovació
- Universitats
- Fundacions
- Consorcis temporals de persones jurídiques
PER QUÈ PARTICIPAR? QUÈ OFERIM?
- Import total de l’ajut: 200.000 €
- Ajut de fins al 80 % de la despesa elegible dels projectes (amb un màxim de 100.000 € d’import subvencionable)
- Testatge d’una solució innovadora en l’entorn real a la ciutat de Barcelona
- Possibilitat de fer ús d’un espai al recinte de fira de Montjuïc
- Comunicació i visibilització de les solucions guanyadores
- Presentació del projecte al Tomorrow.Mobility World Congress 2023
- Difusió i connexió amb l’ecosistema innovador
PRESENTA LA TEVA PROPOSTA
Presenta la teva proposta al correu electrònic: bilm@firabarcelona.com
També pots dirigir a aquesta adreça electrònica consultes i dubtes respecte al repte, en horari de dilluns a divendres, de 9:00 h a 14:00 h, i fins al dia 14 de febrer de 2023.
Dates clau
Publicació de la convocatòria
Data límit presentació de propostes
DOCUMENTACIÓ
Aquí trobaràs tota la documentació informativa a la convocatòria. Pots trobar més informació i els anuncis de la convocatòria al web del saló Tomorrow.Mobility World Congress.