MILLORA DE L’EXPERIÈNCIA D’USUARI AL METRO A TRAVÉS DE LA MÚSICA

El metro de Barcelona commemora el seu centenari el 2024. El 30 de desembre de 1924 es va inaugurar el primer tram de la línia del Gran Metro, embrió de l’actual línia 3, entre les estacions Lesseps i Catalunya, amb un traçat de 2,47 quilòmetres.

Des de llavors, el metro ha esdevingut el  transport públic col·lectiu més utilitzat a Barcelona, disposa de 8 línies i 165 parades i engloba més d’un milió de persones que hi viatgen diàriament.

Malgrat que es tracta d’un dels mitjans de desplaçament més còmodes, ràpids i segurs, encara hi ha marge per millorar l’experiència d’usuari.

Un dels exemples més representatius de millora, el trobem al transbordament entre les línies L3 i L4 a Passeig de Gràcia, que té una distància de 237 metres.

BIT Habitat, conjuntament amb TMB i la Fundació Barcelona Music Lab, fan una crida per cercar solucions innovadores en què intervingui la música en totes les seves formes artístiques, amb l’objectiu de millorar l’experiència d’usuari al transbordament del metro de Passeig de Gràcia de les línies L3 i L4.

OBJECTIUS

Millorar l’experiència d’usuari del transbordament del metro de Passeig de Gràcia de les línies L3 i L4 a través de solucions innovadores en l’àmbit de la música en totes les seves formes artístiques (des del disseny, les arts escèniques, plàstiques, instal·lacions, etcètera), fent de l’espai un lloc més amable per a les persones.

QUÈ CERQUEM?

Les idees han d’estar caracteritzades pels aspectes següents:

  • LA MÚSICA I LA INNOVACIÓ
  • LA IMPLANTACIÓ A L’ENTORN REAL
  • LA PERMANÈNCIA

Les solucions han de ser innovadores i es poden abordar des de diferents perspectives i nivells d’interacció amb el públic, i es poden expressar a través de formes i llenguatges artístics diversos i combinats, incorporant-hi la música com a fil conductor.

Les solucions aportades han d’incloure, tant pel que fa al disseny com al pressupost, els elements necessaris per instal·lar el prototip al transbordament L3 i L4 de Passeig de Gràcia i garantir-ne el bon funcionament.

El prototip ha d’estar dissenyat perquè tingui un ús permanent durant la fase de prova pilot que es predeterminarà a la convocatòria, i no s’admeten actuacions efímeres o puntuals en el temps.

PER QUÈ PARTICIPAR-HI? QUÈ OFERIM?

  • Premis per a les 3 solucions més ben valorades de 3.000 € cadascun.
  • 50.000 euros per implementar el desenvolupament del prototip i el desplegament del pilot de la idea guanyadora.
  • Comunicació i visibilització de les idees guanyadores, en el marc del programa del centenari del metro de Barcelona.
  • Difusió i connexió amb l’ecosistema innovador i altres agents urbans.
  • Assessorament i acompanyament expert durant tot el procés.

A QUI S’ADREÇA?

Es convida els col·lectius següents a participar-hi, de manera individual o consorciada:

  • Empreses
  • Startups
  • Centres d’investigació i innovació
    Universitats
  • Fundacions
  • Associacions
  • Col·lectius, cooperatives i entitats de natura anàloga
  • Consorcis temporals de persones físiques o jurídiques

 

Es valoraran positivament:

  • Entitats que treballen amb enfocament interdisciplinari
  • Entitats o grups d’entitats que treballen amb una aproximació multiactor

PARTICIPA

DATES CLAUS

12/11/24

Scouting amb l’ecosistema innovador del món musical i cultural per al codisseny de la convocatòria

22/01/25

Publicació de la convocatòria

23/01/2025

Obertura de la recepció de propostes (Fase 1)

24/02/24 a les 14.00h CET

Tancament de la recepció de propostes

Març 2025

Anunci de projectes preseleccionats

Maig 2025

Tancament de la convocatòria (Fase 2)

Juny-juliol

Anunci del guanyador i els tres primers classificats

Quart trimestre del 2025

Implementació de la proposta guanyadora

COMITÈ DE SELECCIÓ

Bithabitat BORJA BALANZAT

Director general de Global España

Reconegut professional amb més de vint-i-cinc anys d’experiència en el sector de la publicitat. Des del 2012 ocupa el càrrec de director general a Global España, on lidera estratègies publicitàries i de desenvolupament de negoci i solucions innovadores per al medi exterior.

Apassionat per connectar audiències a través de formats de publicitat exterior, la seva llarga trajectòria inclou rols clau en desenvolupament de negoci en mercats publicitaris internacionals, així com empreses com TPI, on també va impulsar l’activitat i va dissenyar estratègies comercials combinant una visió global amb enfocaments locals.

Bithabitat MICHAEL DONALDSON

Director general de BIT Habitat

Llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona i màster en Gestió Pública d’ESADE-UAB-UPF. Ha estat comissionat d’Innovació Digital, Administració Electrònica i Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona (2019-2023) i comissionat d’Innovació Urbana (2023). És director general de la Fundació BIT Habitat, Centre d’Innovació Urbana de Barcelona, des de finals del 2023.

Prèviament, ha exercit com a director de Planificació Estratègica i Serveis Centrals de l’Ajuntament de Gavà (2015-2019), director de Presidència i Acció Institucional de l’Ajuntament de Rubí (2008-2015), gerent de la Fundació Privada Catalunya S. XXI (2002-2008) i coordinador de l’Agenda 21 de l’Ajuntament de Barcelona (2001-2002).

Bithabitat XAVIER FLORES

Conseller delegat de TMB

Conseller delegat de TMB des de desembre de 2023, és enginyer de Camins, Canals i Ports i ha desenvolupat la major part de la seva carrera professional a l’administració de la Generalitat de Catalunya. Va ser director general de Mobilitat i infraestructures entre 2013 i 2022 i també ha estat secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (2022-2023).

Bithabitat JORDI HERREHUELA

President de la Fundació Barcelona Music Lab i director del Cruïlla

Amb més de vint anys d’experiència en la gestió d’esdeveniments culturals, impulsa la innovació en la indústria musical combinant tecnologia, màrqueting i experiències immersives. Al llarg de la seva trajectòria ha treballat per transformar els festivals en espais de connexió entre públic i artistes. Amb el Cruïlla ha transformat el concepte de festival creant un espai d’interacció i diversitat que trenca els formats tradicionals de l’entreteniment en viu i contribueix en el posicionament de Barcelona com a referent cultural europeu.

Bithabitat MARGARIDA LÓPEZ

Directora d’Innovació i Transformació Digital de TMB

Directora d’Innovació i Transformació Digital en TMB. De formació, enginyera de telecomunicacions, compta amb un executive màster en administració pública (EMPA) a Esade i Gestió de la innovació per IESE.  Té més de 20 anys d’experiència en gestió de projectes tecnològics i  innovació corporativa

Bithabitat MONTSE PAREJA

Professora al Departament d’Economia de la UB especialitzada en ciutats creatives

Professora al Departament d’Economia de la Universitat de Barcelona. És doctora en Economia Aplicada per la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva recerca se centra en el desenvolupament urbà i l’impacte que té en els aspectes socials, culturals i econòmics, i s’especialitza en models locals de desenvolupament, innovació, indústries culturals i creatives, i sistemes i polítiques d’habitatge. És presidenta de l’European Network for Housing Research (ENHR), codirectora de la Càtedra Barcelona d’Estudis d’Habitatge (CBEH), membre del Grup de Recerca en Creativitat, Innovació i Transformació Urbana (CRIT) de la Universitat de Barcelona i és directora del màster en Gestió Cultural de la Universitat de Barcelona.

Bithabitat PEP SALAZAR

Director executiu d’OFFF

Director executiu d’OFFF, una plataforma global per a la indústria creativa que marca les tendències de la nova imatgeria en els camps del disseny, l’art i la cultura postdigital. La seva experiència professional està estretament vinculada al sector creatiu i digital, i això l’ha portat a convertir-se en director executiu del festival OFFF, amb més de quaranta edicions celebrades a Barcelona i arreu del món. A més, ha col·laborat en projectes destacats com el Sónar, el Teatre Lliure, el CCCB, la Fura dels Baus, L’Auditori o el Mobile World Congress, entre altres.

PREGUNTES FREQÜENTS

Aquí podràs consultar informació addicional. Si no trobes la resposta que necessites després de llegir les bases generals i la convocatòria, pots enviar-nos un missatge de correu electrònic a inn_urb@bithabitat.barcelona indicant a l’assumpte “Preguntes freqüents – Repte TMB”.

ÀMBITS I CRITERIS DE L’AJUTITS I CRITER
  • Quin nivell de TRL es demana en aquesta convocatòria?

    El TRL, technology readiness level o nivell de maduresa tecnològica del projecte, és un concepte que es fa servir per mesurar l’estat de desenvolupament d’una tecnologia en el sentit ampli (dispositius, materials, components, programari, processos de treball, etcètera). L’escala TRL consta de nou nivells, que van des de les fases de recerca d’una tecnologia fins al desplegament al mercat. Pel que fa al concurs d’idees “Circuits esportius amb perspectiva de gènere”, les solucions han d’assolir, al final del procés, un nivell de maduresa tecnològica (TRL) superior a 6, fent referència a prototips que es puguin testar com a prova pilot en un entorn real.

    Pots trobar més informació sobre TRL a:

    https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/wp/2014_2015/annexes/h2020-wp1415-annex-g-trl_en.pdf

  • Com s’avaluen les propostes?

    Aquesta convocatòria s’estructura en dues fases de valoració de propostes: una crida oberta a qualsevol entitat, en què cal presentar una proposta executiva de quatre pàgines que contingui les idees principals del projecte que es desenvoluparà, i una segona fase només per a les sis millors propostes, preseleccionades en la fase 1, que hauran d’entregar una proposta ampliada i tota la documentació que figura a la convocatòria.

    Tant a la fase 1 com a la fase 2 la competència de valoració de propostes és del comitè de selecció, i la metodologia es basa en concurrència competitiva a través dels criteris de valoració que figuren en l’annex de la convocatòria.

ENTITATS BENEFICIÀRIES DE L’AJUT
  • Qui pot demanar l’ajut?

    Qualsevol persona jurídica, pública o privada pot participar en aquesta convocatòria. Entre d’altres, i sense caràcter limitador, hi poden participar empreses, empreses emergents, associacions, fundacions, microempreses, cooperatives, universitats, centres de recerca, centres tecnològics, empresaris o empresàries individuals, etc.

  • Quines condicions han de complir els participants per presentar-s’hi?

    Aquesta informació es troba a la clàusula 5 de la convocatòria, que pots trobar en aquest web a l’apartat “Anuncis i documentació”.

  • Es pot demanar l’ajut juntament amb altres agents?

    Sí, també en poden ser beneficiàries agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades. L’enfocament multidisciplinari i transversal de les propostes es valora positivament.

    Per formalitzar l’acord davant de BIT Habitat, cal lliurar el document “Acord d’agrupació”, especificar les funcions i els compromisos que assumeix cada persona jurídica que participa en el projecte i designar-ne una de les parts com a representant davant de l’Administració.

TRAMITACIÓ
  • On es poden trobar els documents de la sol·licitud?

    A la pàgina web de la convocatòria:  https://bithabitat.barcelona/projectes/ux_metro_musica/ 

  • On s’ha de presentar la sol·licitud i com cal fer-ho?

    Per presentar la sol·licitud, és obligatori emplenar el formulari habilitat al web de BIT Habitat: https://bithabitat.barcelona/projectes/ux_metro_musica/

  • Quin és el termini per a la presentació de la subvenció?

    El termini de presentació de les propostes s’obre a partir de l’endemà que es publiqui al BOPB i acaba el 24 de febrer de 2025 a les 14.00 hores (horari CET).

  • Quines característiques han de tenir els documents que s’adjunten a la sol·licitud?

    Els documents adjuntats poden tenir, individualment, un màxim de 10 MB. No s’accepten fitxers que continguin accents o caràcters com ara ., $, &, l·l, # o %.

  • Quin import se m’atorgarà?

    Les tres propostes que obtinguin més puntuació en la fase 2 rebran un premi de 3.000 euros cadascuna.

    Addicionalment, l’entitat que hagi obtingut més puntuació rebrà un ajut de fins al 80% del seu pressupost total, amb un límit de 50.000 euros, per al desenvolupament i el prototipatge de la proposta en l’entorn real de l’estació de metro Passeig de Gràcia.

  • Quines despeses són subvencionables i quines no?

    Les despeses subvencionables s’indiquen en la clàusula 15 de la convocatòria.

    Perquè es considerin subvencionables, cal que les despeses:

    • Estiguin relacionades directament amb la implantació del projecte.
    • Estiguin descrites en el pressupost presentat.
    • Respectin els principis de bona gestió financera: rendibilitat i eficàcia.
    • S’hagin fet durant el termini comprès entre la data d’inici i la d’acabament del projecte (un màxim d’onze mesos consecutius, corresponents als mesos inicials de fabricació i instal·lació del prototip i els mesos posteriors de monitoratge). Cal tenir en compte que la fase de prototipatge dels projectes guanyadors s’ha de començar quan es rebi l’import subvencionat.

    En cap cas es consideren despeses subvencionables els impostos indirectes susceptibles de recuperació o compensació, els impostos sobre la renda i les despeses fetes en una data anterior a l’inici o posterior a l’acabament del projecte.

  • Com i quan es cobra l’ajut?

    El pagament dels premis atorgats i de la subvenció es percebrà mitjançant un únic pagament, un cop publicada l’aprovació en la resolució definitiva.

JORNADES I ACTES

Bithabitat JORNADA INFORMATIVA

Sessió celebrada el 12 de novembre, de 10.00 a 11.30 hores en la Sala Aclam (Consell de Cent, 201, local).

L’objectiu va ser presentar el repte per a poder integrar el coneixement de les persones assistents en el disseny de la iniciativa, així com esdevenir un espai per a la generació de potencials aliances entre els assistents.

Si vols estar en contacte amb altres agents interessats en el repte urbà, manifesta el teu interès enviant un correu a inn_urb@bithabitat.barcelona

Descarrega la presentació de la jornada.

EN EL MARC DE

COL·LABORA